Ik wilde graag testen hoeveel mensen uit mijn omgeving afwisten van gamification. Daarom heb ik op verschillende plekken aan verschillende mensen gevraagd over gamification. Ik heb niet alleen gevraagd of ze de term gamification kende. Ik was namelijk ook benieuwd naar hoe mensen zich motiveerde om vervelende en eentonige dingen te doen. Er kwamen een paar leuke en verassende antwoorden uit.

Uiteindelijk heb ik ongeveer 15 mensen ondervraagd over het onderwerp gamification en of ze bekend waren met de term. Zoals ik wel een beetje had verwacht kende niemand de term. Gamification is de afgelopen jaren wel flink gegroeid maar toch zijn het met name bedrijven, instellingen en andere experts die zich met dit onderwerp bezighouden. Ik heb iedereen ook gevraagd of ze konden vertellen welke definitie ze aan de term zouden geven. De antwoorden liepen uiteen maar iedereen was het erover eens dat het iets met games te maken had. Veel van de geïnterviewden dachten dat gamification betekende dat de samenleving of bepaalde personen “gamificeren”. “Iets met gameverslaving” kwam ook vaak voor.

Vervolgens heb ik de term aan iedereen uitgelegd. Dit doe ik meestal aan de hand van het voorbeeld van de flitspaal uit Zweden waar ik het al vaker over heb gehad. Dit voorbeeld toont namelijk goed aan wat de term betekend en hoe sterk gamification kan zijn. Nog niet van deze flitspaal gehoord? Bekijk dan dit filmpje.

Gamification wordt vaak gebruikt om vervelende klussen en eentonige activiteiten leuker te maken. Daarom heb ik aan iedereen gevraagd hoe ze zichzelf motiveren om dit soort dingen te doen. Niet iedereen gebruikte gemaification. Deze mensen deden deze dingen gewoon “omdat ze moeten gebeuren”. Dit is voor veel mensen genoeg motivatie. Er zijn echter veel mensen die hun eigen maniertjes hebben om dingen sneller en beter te doen. Veel gebruiken deze maniertjes om bijvoorbeeld om sneller klaar te zijn met leren voor een tentamen, het maken van een project of het doen van huishoudelijke klusjes.

Een leuke methode kwam van een collega van mij. Zij beloond zichzelf elke keer als ze klaar is met bijvoorbeeld het leren van een hoofdstuk voor een tentamen. Dit doet ze dan met chocolade. Deze methode deed me denken aan de onderstaande foto die ik laatst tegenkwam. Veel mensen hadden dezelfde methode om saaie klusjes te doen. Eerst een doel stellen en dan een beloning hangen aan het behalen van dit doel. Voor iedereen is deze beloning anders. Voor de een is dit chocola en voor de ander is dit het kijken van televisie. Andere mensen gebruiken deze methode niet voor zichzelf maar bijvoorbeeld voor hun kinderen. Voor veel mensen zal de uitspraak “je mag een snoepje als je kamer opgeruimd is”, bekend in de oren klinken

ab18lmx_700b_v1

Dit mini-onderzoekje heeft naar mijn mening wel iets leuks aangetoond; de meeste mensen hebben nog nooit van gamification gehoord, maar maken er wel dagelijks gebruik van. Iets wat ik eigenlijk al wist maar toch is het leuk om zelf ook te zien. In de komende jaren zal gamification nog meer gaan groeien. Ik ben ervan overtuigd dat als ik dit mini-onderzoekje over een paar jaar nog een keer doe, er zeker mensen zijn die de term gamification kennen.

 

