Voor mijn onderzoek naar gamification had ik nog nooit van deze term gehoord. Ik ben er in het afgelopen halfjaar achter gekomen dat ik zeker niet de enige was die nog nooit van de term gamification had gehoord. Elke keer als ik uitleg wat ik doe met mijn minor moet ik dan ook de term gamification uitleggen. Toch zijn er ook genoeg mensen die ik spreek die wel weten wat deze term inhoudt en wat de mogelijkheden zijn. Dit zijn meestal de mensen die ik interview voor deze minor. Hoe zit het nu eigenlijk met de bekendheid gamification? Gaat gamification groeien?

Gamification is in de afgelopen jaren sterk gegroeid en de industrie blijft groter worden. In 2011 was de industrie van gamification wereldwijd slechts 100 miljoen dollar waard. In 2015 was dit bedrag al gegroeid naar 1.65 miljard dollar. Voor 2011 was er ook al een kleine groep mensen die wist van gamification en de mogelijkheden ervan. Deze experts hadden het lef om alles te laten vallen en zich helemaal te richten op gamification en alles wat hierbij komt kijken. Mede dankzij deze experts is gamification geworden tot wat het nu is.

De industrie is zo groot geworden omdat ook de bedrijfsleven achter de werking van gamification is gekomen. Door het maken van bijvoorbeeld apps, werkmethodes en games gaat er steeds meer geld om in deze industrie. Zoals in mijn vorige blogposts valt te lezen zijn veel scholen en andere bedrijven bezig met gamification. Er worden veel games gemaakt voor in de klas en leraren gebruiken veel werkmethodes die motiverender zijn dan de standaard lessen. Het trainen van leraren en het maken van educatieve games kost natuurlijk veel geld. Bedrijven hebben verreweg het grootste aandeel in de groei van de gamification industrie.Er zijn veel bedrijven die klanten aan zich binden met gamification.  Er wordt veel geld uitgegeven aan systemen en campagnes die met gamification de consumententrouwheid willen vergroten.

Gamification is op een punt dat het eigenlijk alleen maar kan groeien. Het grootste deel van de samenleving komt wel in aanraking met gamification maar weet nog niet wat het precies is. Bedrijven in verschillende sectoren komen steeds meer achter de potentie van gamification. De verwachting is dat de gamification industrie in 2020 al 11.1 miljard dollar waard zal zijn. Persoonlijk heb ik tijdens mijn onderzoek ook gemerkt dat er veel aan het veranderen is. Veel mensen waarmee ik heb gesproken zijn van mening dat gamification alleen maar groter kan worden. De enige eis is dat mensen het serieus gaan nemen en dat er meer geld naartoe gaat.

Bronnen: MarketWatch                                                                                                                                                       gamesindustry

