‘Chase picks up the tab’ is een initiatief van de Amerikaanse bank Chase. Mensen met een creditcard van Chase krijgen de kans om beloond te worden door zich aan te sluiten bij de bank. je kan voor een vast bedrag van 4.95 per maand een creditcard krijgen bij Chase. Deze creditcard werkt net zoals elke andere creditcard maar mensen kunnen door het doen van aankopen met deze kaart een leuke verassing krijgen. Klanten van Chase kunnen na het doen van een aankoop met hun creditcard een melding op hun telefoon krijgen. In deze melding staat dan dat Chase de kosten van deze aankoop zal dekken. Dit is natuurlijk een geweldige stimulans om dingen te gaan kopen.

De kans dat je aankoop wordt vergoed door Chase is ongeveer 1 op 500. Dit lijkt niet zo veel maar toch zijn er veel mensen die hierom een creditcard van Chase nemen. Je zou maar een duur pak of een dure jurk kopen en vervolgens de melding krijgen dat je hem gratis mee naar huis kan nemen. Het stimuleert niet alleen mensen om voor de bank Chase te kiezen maar ook om heel veel aankopen te gaan doen. Deze stimulans komt ook naar voren in deze reclame voor ‘Chase picks up the tab’. “The more you use your Chase debit card, the better your chances”. Dat mensen veel aankopen gaan doen is natuurlijk ook voordelig voor de bank.

Al met al is het een heel erg slim systeem om mensen voor je bank te laten kiezen. Door dit gebruik van gamification gaan mensen sneller een creditcard van Chase kopen in plaats van een creditcard bij een andere bank. Chase is echter niet de enige bank die gamification gebruikt. Veel banken gebruiken beloningen om klanten te krijgen en te behouden. Hoe vaak hoor je wel niet: “bij een storting van zoveel euro storten wij 25 euro op je rekening”. Toch is Chase een van de eerste die een echt gokspel maakt van het aankopen doen met je creditcard. Een vervelende handeling wordt leuker en spannender gemaakt met een Chase creditcard.

Advertenties