Gamification wordt al veel gebruikt bij het lesgeven. In het interview met onderwijskundig adviseur Hannie van der Heijde werd duidelijk dat het heel erg moeilijk is om goede apps en games te vinden voor het onderwijs. Vaak zijn de kosten veel te hoog of is de game maar voor een korte tijd interessant. De game industrie ziet ook dat er weinig geld is te verdienen in het beroepsonderwijs. Daarom zijn de games en toepassingen van gamification vaak te vinden op basisscholen. Hier worden vaak basisdingen als taal en rekenen geleerd aan de leerlingen waardoor er hier een grotere markt is voor games. Ook zijn games en gamification leuker voor basisschoolleerlingen omdat ze een kortere spanningsboog hebben dan oudere leerlingen. Hieronder zijn mijn twee favoriete platforms te vinden die gamifiction gebruiken om leerlingen iets bij te leren.

DragonBox

Dragonbox is een game gemaakt voor jonge kinderen van vijf tot negen jaar oud. Met deze app kunnen kinderen op een leuke manier leren rekenen. Als je naar de game kijkt lijkt het net of de speler kleurrijke poppetjes aan het verschuiven is. In werkelijkheid leren de kinderen allerlei wiskundevaardigheden. Zo leren ze simpele dingen als plus en min sommen maar ook moeilijkere dingen zoals balansen gelijk maken. Het doel van het spel is om een virtuele draak naar buiten te laten komen zodat hij kan eten. De draak is bang voor icoontjes als cijfers en nummers. De speler moet de icoontjes dus wegwerken door middel van wiskunde. Als de draak naar buiten durft kan hij eten. Hierdoor groeit de draak naarmate de speler verder komt in het spel. Dit is de stimulans voor de spelers om door te gaan en op een leuke manier te leren rekenen.

unnamed-1

ClassDojo

Dit is een platform die zich richt op het verbeteren van het gedrag van leerlingen in de klas. Leraren kunnen doelen en acties toevoegen aan het platform die de leerlingen vervolgens moeten proberen te halen. Een doel of actie is bijvoorbeeld op tijd komen, je hand opsteken als je iets wilt vragen in de klas of een medeleerling ergens mee helpen. Wanneer ze deze doelen halen worden ze beloond met “Dojopunten” en badges. Aan het eind van de dag kunnen de leerlingen en studenten zien wat er goed is gegaan en waar de student nog harder aan moet werken. Het platform is mooi vormgegeven met kleurrijke grafieken en tabellen waarmee ze in één oogopslag kunnen zien hoe goed ze het doen. Ze kunnen de scores van hun vrienden ook zien waardoor ze gemotiveerd worden om de beste te worden. Daarnaast kunnen de leerlingen een unieke avatar maken waarmee ze hun account persoonlijk kunnen maken.

report

Naast deze twee leuke voorbeelden zijn er nog veel meer leuke platforms en apps die basisschoolleerlingen op een motiverende manier kennis bijbrengen. Volg deze link voor een kleine selectie van goede programma’s en apps.

Advertenties