YouTube is het perfecte voorbeeld dat je gamification niet overal blind voor kan gebruiken. In september kwam YouTube met het nieuwe systeem ‘YouTube Heroes’. Dit concept was bedoeld om de gebruikers van YouTube betrokken te maken met het platform en verbeteringen toe te voegen. Toch werd ‘YouTube Heroes’ extreem slecht ontvangen door de gemeenschap en de officiële aankondigingsvideo heeft extreem veel dislikes.

YouTube wilde met het systeem ‘YouTube Heroes’ de gemeenschap betrokken maken bij het platform. Dit probeerden ze door middel van gamification. Het systeem was opgebouwd uit vijf levels met allemaal verschillende acties en beloningen. Door het uitvoeren van een bepaalde actie kan je beloond worden. Een actie uit level 1 is bijvoorbeeld ondertitelingen toevoegen aan een YouTube video. Nadat je dit hebt gedaan wordt je beloond met punten. Wanneer je genoeg punten hebt ga je naar het volgende level en krijg je weer nieuwe mogelijkheden. Tot dusver is er niets kwaads te zien aan het systeem. Toch zitten in de andere levels beloningen die voor veel mensen onacceptabel waren.

Om de boosheid over ‘YouTube Heroes’ te begrijpen moet ik eerst uitleggen hoe bepaalde functies van YouTube werken. Een groot probleem voor YouTube zijn ongepaste video’s die op het platform geplaatst worden. Deze video’s bevatten bijvoorbeeld seksueel getinte beelden, geweld, copyrightschendingen en nog meer dingen die in strijd zijn met de regels van YouTube. YouTube heeft de ‘flag’-functie ingebouwd. Hiermee kunnen gebruikers een video ‘flaggen’ oftewel rapporteren, als deze in strijd is met de YouTube-regels. Deze functie wordt echter misbruikt door veel gebruikers. Veel video’s worden onterecht gerapporteerd waardoor ze automatisch van de site kunnen worden verwijderd. YouTube heeft namelijk onvoldoende tijd om elke aanklacht tegen elke video te bekijken. Daarom worden video’s die vaak gerapporteerd worden soms automatisch verwijderd. Dit heeft een grote impact op de makers van de video’s. Als een video goed wordt bekeken kan de maker van de video tienduizenden euro’s per video verdienen. Met het verwijderen van een video wordt de opbrengst van de video niet uitbetaald aan de maker. Een onterecht verwijderde video terug op de website krijgen kost heel veel tijd en het is de maker van de video die het meeste werk moet doen in dit proces.

Nu je het rapporteersysteem een beetje snapt kan ik vertellen waarom het ‘YouTube Heroes’ systeem zo slecht is ontvangen. In level 3 van het ‘YouTube Heroes’ systeem krijgt de ‘Hero’ de mogelijkheid om tientallen video’s tegelijk te rapporteren in een tijdsbestek van een paar seconden. Het is nu nog makkelijker voor gebruikers om video’s te rapporteren waardoor de kans groter werd dat video’s onterecht verwijderd worden. Veel mensen zijn bang dat veel video’s onterecht van YouTube zullen worden verwijderd.

cs-warpxgaagxyz

Het is duidelijk dat YouTube zichzelf in de voet heeft geschoten met het creëren van ‘YouTube Heroes’. Ze wilden gamification gebruiken om YouTube een betere plek te maken maar dit liep niet zoals ze gedacht hadden. Veel beloningen van ÝouTube Heroes’ zijn wel positief maar met name de beloning van level 3 is extreem gevoelig voor misbruik. YouTube is voor veel makers van video´s hun enige inkomen en er valt veel geld te verdienen op dit platform. Veel mensen voelden zich niet serieus genomen. Er werden al veel video’s onterecht op non-actief gezet en dit zal met ‘YouTube Heroes’ alleen maar vaker gaan gebeuren.

 

Advertenties