Onze hersenen zijn de meest ingewikkelde hardware ter wereld. Gamification en games werken in harmonie met onze hersenen. Om te kijken hoe dit kan heb ik het in deze blog over de neurowetenschappelijke kant van gamification. Hieronder staan de negen belangrijkste aspecten van de hersenen die ervoor zorgen dat wij gemotiveerd worden en beter kunnen leren door gamification.

Gamification zorgt voor een emotionele verbinding

Gamification zorgt ervoor dat we gaan zien waarom een leeractiviteit belangrijk voor ons is. Doordat we dit gaan inzien raken we emotioneel verbonden met het onderwerp en wordt onze spanningsboog langer.

De hippocampus wordt sterker

De hippocampus is een deel in de hersenen die belangrijk is voor het onthouden en terughalen van kennis en informatie. Een sterkere hippocampus zorgt ervoor dat je makkelijke informatie en kennis terug kan halen (Foerde & Shohamy, 2011).  Het is aangetoond dat tijdens het leren met games en gamification de hippocampus actiever is waardoor je makkelijker informatie kan onthouden en terughalen.

Dopamine zorgt voor een positieve associatie met leren

Dopamine wordt ook wel het feel-good hormoon genoemd. Dit hormoon wordt aangemaakt wanneer we beloond worden voor een bepaalde actie of handeling. Daarom is gamification zo stimulerend voor onze hersenen. Je wordt met gamification vaak beloond voor het leren van iets of het uitvoeren van een bepaalde handeling. Dopamine wordt vervolgens aangemaakt waardoor leren als iets leuks en nuttigs wordt gezien.

Hersenen verwerken verhalen beter dan feiten

Een van de belangrijkste componenten van een goede game is een sterke verhaallijn. Mensen onthouden een verhaal beter dan een stapel feiten die niet met elkaar verbonden zijn. Wanneer we emotioneel gezien echt in een verhaal zitten maken onze hersenen oxytocine aan. Dit stofje creëert een gevoel van vertrouwen en empathie. Hierdoor zien we informatie die we door middel van een game of gamification ontvangen, als belangrijk en nuttig.

Beloningen zorgen ervoor dat we serotonine aanmaken

Serotonine is een hormoon die ons algemene humeur kan bepalen. Veel serotonine zorgt voor een goed humeur en weinig serotonine zorgt voor een slecht en chagrijnig gemoedstoestand. Dit hormoon wordt aangemaakt door gezond en voldoende te eten. Daarnaast wordt het ook aangemaakt door het onthouden van voorgaande successen en behaalde beloningen. Dit gebeurt vaak in games. Spelers kunnen hun behaalde badges en punten terugzien waardoor er serotonine aangemaakt wordt en je een goed gevoel krijgt.

Het spelen van games zorgt voor het vrijkomen van endorfine

Endorfine is een endogeen geproduceerde opioïde peptide met pijnstillende eigenschappen die als neurotransmitter fungeert. Het gevoel van opwinding en sensatie die je krijgt bij het spelen van een game wordt gecreëerd door endorfine. Endorfine is onze natuurlijke pijnstiller maar kan ook voor het verminderen van stress en angst zorgen. Samen met neurotransmitters creëert endorfine een ideale leeromgeving.

Games en gamification creëren een fit brein

Er zijn veel onderzoeken gedaan die aantonen dat het spelen van games veel hersenfuncties verbeteren. BBC’s Horizon liet voor een onderzoek een groep mensen vijf weken lang intensief een bepaald racespel spelen. Na de vijf weken waren de spanningsboog en geheugencapaciteiten van de gamers met 30 procent gestegen.

Games en gamifiation verminderen stress

Cortisol staat bekend als het hormoon die de reactie van ons lichaam op stress bepaald. Veel cortisol betekent dat ons lichaam afgeleid wordt van leren en zich helemaal richt op het verminderen van stress. Ons lichaam gaat dan in een soort overlevingsstand. Gamification vermindert vijandige gevoelens en zorgt dat we minder stress hebben en dus beter kunnen leren.

Gamification helpt bij het verwerken van cognitieve overbelasting

Hersenen kunnen maar een bepaalde hoeveelheid aan informatie verwerken. Als de cognitieve lading te groot is kan je informatie missen. Gamification zorgt voor een uitdagende en gameachtige leeromgeving. Hierin wordt informatie in stukken aangeleverd door bijvoorbeeld levels. Dit helpt bij het opnemen en onthouden van informatie.

Bron: Growth Engineering

 

Advertenties