Het is geen geheim dat mensen die hun werk leuk vinden, harder werken en meer voor hun werkgever willen doen. Deze mensen komen vaak voldaan thuis van het werk en zien niet op tegen de volgende werkdag. Mensen die hun werk niet leuk vinden en puur en alleen werken omdat er brood op de plank moet komen, hebben een hele andere mentaliteit tegenover hun werkgever. Deze groep zit vaak vast in een 9 tot 5 mentaliteit en wil zo snel mogelijk naar huis. Dit soort werknemers zijn vaak minder productief in vergelijking met mensen die hun baan wel leuk vinden. Voor werkgevers is het dus van groot belang dat hun werknemers gemotiveerd zijn en het leuk vinden om op de werkvloer te zijn. Gamification kan in veel gevallen helpen bij het motiveren van werknemers.

Uit eigen ervaring weet ik dat uitgedaagd worden op de werkvloer een hele goede stimulans is om harder te werken en met een voldaan gevoel naar huis te gaan. Bij mijn baan als vakkenvuller werd vaak gezegd: “wie als eerste klaar is met zijn gangpad vullen mag naar huis”. Ik en veel andere collega’s werden hierdoor gepusht om hard te werken. Iedereen wil namelijk zo snel mogelijk weg. De competitiviteit zorgde voor een leuke strijd met een leuke prijs of beloning; namelijk vrij zijn van het werk. Ik heb ook baantjes gehad waarbij geen enkel element van beloning of competitiviteit in zat. Bij deze baantjes moet je het echt leuk voor jezelf proberen te maken en jezelf uitdagen. Voor mensen die de werkzaamheden niet leuk vinden kan dit heel erg lastig zijn. Vaak is er een prikkel van buitenaf nodig om deze werknemers te motiveren.

Veel mensen vinden de werkzaamheden die ze uitvoeren repetitief. Ze doen elke dag hetzelfde werk en raken ongemotiveerd. Dit komt veel voor bij bijvoorbeeld een callcenter. De werknemers moeten vaak de hele dag hetzelfde verhaal aan mensen vertellen om een bepaald product te verkopen. Toch moet dit werk gebeuren. Werkgevers in callcenters gebruiken vaak de verkeerde manier van motiveren. Je salaris representeert vaak het aantal producten die je aan de telefoon hebt verkocht. Verkoop je niks, krijg je ook niks. Je wordt als werknemer dus gemotiveerd door angst waardoor ze zich uitgeput en onvoldaan voelen. Er zijn ook callcenters die het beter aanpakken. Er worden wedstrijden tussen de werknemers georganiseerd waardoor de werknemers het leuker vinden om naar het werk te gaan. Een voorbeeld van zo’n spel komt van een callcenter uit de Verenigde Staten. Dit callcenter verdeelde de werknemers in teams die samen de strijd met elkaar aangaan. Door als team veel producten te verkopen aan de telefoon werden ze beloond met punten. Een bedrijf die vooraf weinig potentie had om het product te kopen leverde 3 punten op en een bedrijf met veel potentie leverde 1 punt op. Deze puntentelling is hetzelfde als bij basketbal. De werknemers kregen op een groot scherm bijvoorbeeld een animatie van een basketbalspeler te zien die een 3-punter binnenschiet wanneer ze een klant met weinig potentie binnenhaalde. Aan het eind van de maand krijgt het team met de meeste punten een fles champagne. De werknemers werden door deze competitiviteit getriggerd om hun werk beter te doen en ze vinden het werk ook een stuk leuker. Ze gingen creatieve manieren van verkopen verzinnen en stopte meer energie in hun werk. Niet alleen de werknemer heeft hier profijt van maar ook de werkgever plukt de vruchten van deze werkmethode. Het aantal klanten groeide en de werknemers raakten betrokken bij het bedrijf.

Ik denk dat gamification een heel erg krachtig middel is om werknemers betrokken te maken bij het bedrijf en te motiveren. Deze werknemers werken harder en doen meer voor het bedrijf. Toch zitten er nog redelijk wat ethische dillema’s aan het gebruiken van gamification op de werkvloer en andere toepassingen van gamification. Dat artikel komt er binnenkort aan. In de tussentijd kun je dit filmpje van Yu-kai Chou bekijken. In zijn presentatie op TEDxLausanne vertelt hij op een heel erg leuke manier hoe hij tegen gamification aankijkt op het gebied van onderwijs, werk, zorg en nog veel meer andere onderwerpen. Zeker een aanrader.

Bron: Ideas For Leaders

Advertenties