Facebook, Twitter en Snapchat zijn op dit moment een van de grootste social media giganten. Ze hebben allemaal miljoenen gebruikers en elk hun unieke eigenschappen en functies. Mensen zijn verslaafd geraakt aan constante delen van gebeurtenissen en gedachtes en het bekijken van andermans bezigheden. Waarom zijn deze social media platforms zo populair? Zoals al in veel blogberichten besproken is, is eigenlijk iedereen een gamer. Social media platforms kun je ook zien als allemaal games met allemaal levels en ranglijsten. Ik zal hieronder de grootste social media platforms bespreken en al hun verslavende functies en gamification elementen.

Facebook

In 2016 had Facebook ongeveer 1.80 miljard(!) unieke actieve gebruikers. Actieve gebruikers zijn gebruikers die in de afgelopen maand ingelogd waren op hun Facebookaccount. Met dit aantal gebruikers is dit het grootste social media platform ter wereld. Hoe kan het dat Facebook zo populair is onder mensen over de hele wereld? Natuurlijk is het leuk om te zien dat oma Joke een dagje in Amsterdam is geweest. Echter is het op de hoogte blijven van de laatste gebeurtenissen in andermans leven is niet de hoofdreden dat Facebook zo populair is. Het systeem van dit platform is zo gebouwd dat mensen constant uitgedaagd en beloond worden voor hun acties. Mensen willen zo goed mogelijk voor de dag komen op Facebook door al hun leukste activiteiten, foto’s en gedachtes te delen. De beloning hiervoor zijn de ‘likes’ die je op je post krijgt. Het geeft mensen heel veel zelfvertrouwen en een gevoel van zelfvoldaanheid wanneer je nieuwe profielfoto veel likes krijgt van je Facebookvriendjes. Het krijgen van zo veel mogelijk likes is niet per se het doel van de gebruiker maar is voor veel mensen een fijn gevoel.

Snapchat

Snapchat had in oktober dagelijks gemiddeld 150 miljoen unieke gebruikers. Met Snapchat kun je als gebruiker foto’s en filmpjes maken en  vervolgens bewerken met allemaal filters, tekenfuncties en tekstopties. De foto’s kun je naar vrienden sturen die de foto voor een bepaald aantal seconden kunnen zien. Net zoals Facebook heeft Snapchat een paar spelelementen die ervoor zorgen dat de gebruiker elke dag gebruik maakt van de app. In 2015 heeft Snapchat emoticons toegevoegd. Deze komen achter de naam van je Snapchat vrienden te staan en hebben allemaal een eigen betekenis. Bijvoorbeeld als er een geel hartje achter iemands naam staat betekend dat je elkaars beste vrienden bent op Snapchat. Je bent elkaars beste vriend als je de meeste snaps hebt gestuurd naar die persoon en andersom. Snapchatgebruikers zien deze badges vaak als een soort collectors item. Er is ook een emoticon die een vlammetje uitbeeldt. Dit betekend dat je op een ‘snap streak’ bent met een bepaalde Snapchat vriend. Een snap streak krijg je wanneer je een aantal dagen een snap naar elkaar stuurt. Voor het vlammetje staat een getal die het aantal dagen weergeeft die je met iemand een snap streak hebt. Veel mensen vinden het leuk om zo lang mogelijke snap streak halen. Bij 100 dagen krijg je een speciale emoticon achter de naam van de persoon staan waarmee je deze snap streak hebt. Dat een snap streak veel kan betekenen voor iemand kun je zien in dit filmpje.

snapchat-emojis-2016

Twitter

Ondanks dat Twitter is gestopt met groeien heeft dit social media platform op dit moment nog 317 miljoen unieke gebruikers per maand. Het unieke aan Twitter is dat de gebruiker maar korte berichten kan plaatsten. Deze ‘tweets’ kunnen geliked en geretweet worden door andere gebruikers. Het verschil tussen Facebook en Twitter is dat je bij Twitter iemand volgt en bij Facebook wordt je Facebook vrienden met elkaar. Als je op Twitter iemand volgt betekent dit dus niet dat hij of zij jou ook volgt. Het krijgen van volgers, retweets en likes geeft een gevoel van voldoening aan de gebruiker. Net zoals bij Facebook zijn het de cijfers en statistieken die als een soort beloning werkt voor de gebruiker. De behoefte aan het hebben van een gevoel van waardering en leuk gevonden worden zorgt ervoor dat veel mensen constant aan het tweeten zijn. De pagina met statistieken geeft mensen de voldoening waar ze naar op zoek zijn. Ook Twitter kan je belonen voor het halen van een bepaald aantal volgers. Je krijgt dan een melding op je telefoon met een felicitatie van Twitter.

twitter-header-image2

Bronnen: StatistaDMR,

Advertisements