In mijn vorige blogpost over Yalp werden de bedrijfsvisie en de producten besproken. Even een opfrisser: Yalp is bekend van haar interactieve speeltoestellen waarmee het voor kinderen leuker moet worden om weer buiten te spelen. Een van deze interactieve speeltoestellen die ik besprak is de Sona. Dit is de grote oranje boog met een ingebouwde bewegingscamera. In deze tekst zal het vooral gaan over mijn eigen mening over de producten van Yalp en de meningen en reacties van de gebruikers van de interactieve speeltoestellen.

Persoonlijk had ik nog nooit van de naam Yalp gehoord. Wel had ik de producten van Yalp eerder voorbij zien komen. Vlakbij mijn huis staat bijvoorbeeld de Sona bij ‘Onderwijscentrum Het Roessingh’. Dit is een school voor kinderen van vier tot twaalf jaar met een lichamelijke beperking of meervoudige handicap die aangepast onderwijs en (para)medische behandeling nodig hebben. Ik had geen idee wat de grote oranje boog deed en waarvoor hij bedoeld was maar ik vond het er wel leuk uitzien. Kinderen met een lichamelijke of verstandelijke handicap kunnen dus ook gebruik maken van de Sona. Een begeleider van ‘Het Roessingh’ tegen Yalp: “Er wordt hier volop gespeeld door kinderen met een beperking. Vol enthousiasme dansen de kinderen met en zonder een rolstoel samen onder de boog. Kinderen zijn ‘wild’ van de Sona. Eén leerling toont in een normale situatie totaal geen emotie en heeft amper mimiek. Wanneer zij met haar fiets onder de Sona staat leeft ze helemaal op. Ze beweegt, zwaait met haar armen en lacht! Zo kenden leerkrachten haar nog niet. Super toch? De meest populaire spellen van de Sona bij ‘Het Roessingh’ zijn de spellen ‘DanceBattle’ en ‘Freeze’, waarbij de kinderen lekker kunnen (rolstoel)dansen op muziek. Via internet kan de beheerder van de Sona zien hoeveel er gespeeld is, en welke spellen het meest populair zijn”; valt te lezen op de website van Yalp.

Het tweede product van Yalp waar ik al bekend mee was is de Sutu muur. De eerste keer dat ik deze muur zag was bij het televisieprogramma ‘De Eretribune’ op de voetbalzender Fox Sports. In dit programma wordt de Sutu gebruikt voor het spel ‘De Muur’. Hierbij moet een (tafel)gast binnen 90 seconden zo vaak mogelijk het lichtgevende vlak raken. Als er een vak geraakt wordt, verdwijnt deze en gaat er een ander vak lichtgeven. De gasten die dit spelen zijn na de 90 seconden vaak al helemaal uitgeput. Dat de producten van Yalp fysiek uitdagend zijn blijkt dus wel uit de reacties van deze gasten. In Hengelo zijn er ook al enkele Sutu muren geplaatst. Als ik hier langsfiets zijn er vaak kinderen aan het voetballen. In dit filmpje van Zapp Sport uit 2011 is te zien dat er veel interesse is in de Sutu en dat de reacties zeer positief zijn. Zelf heb ik nog nooit gebruik gemaakt van de Sutu muur maar ik kan me goed voorstellen dat deze muur leuk is om mee te voetballen. Niet alleen voor kinderen maar ook voor volwassenen en ouderen. Voetballiefhebbers zijn er natuurlijk in elke leeftijdscategorie.

De reacties over de producten van Yalp zijn dus zeer positief. Dit is nog maar een kleine greep uit de feedback en meningen van gebruikers. Deze reacties bevestigingen maar weer dat elke mens een ‘gamer’ is. Door middel van gamification elementen als competitiviteit en beloning kun je mensen intensief met iets bezig laten zijn. Bij vier van de vijf interactieve producten van Yalp zit wel iets van gamification in. Vaak is dit het element competitiviteit want er wordt veel tegen elkaar gestreden. Het lukt met gamification dus ook om kinderen weer buiten te laten spelen.

Bron: Yalp

