Als deelnemer van het verkeer dien je om altijd op te letten en rekening te houden met de mensen om je heen. Toch gaat het helaas vaak fout. Er zijn veel mensen die het geduld niet hebben om op een rood licht te wachten of zich niet aan de maximumsnelheid houden. Omdat belonen vaak beter werkt dan straffen zijn er veel initiatieven gestart die met behulp van gamification het gedrag van verkeersdeelnemers willen verbeteren. Hieronder staan een paar leuke voorbeelden van initiatieven die ervoor zorgen dat verkeersdeelnemers zich beter en efficiënter gedragen.

Streetpong

Streetpong is een initiatief gestart in Duitsland. Er waren veel voetgangers die door een rood liepen bij een stoplicht. Daarom bedacht het bedrijf Urban Invention het spelletje ‘Streetpong’. Deze uitvinding moet ervoor zorgen dat mensen die over moeten steken vermaakt worden tijdens het wachten. Je zult het spel ‘pong’ nog wel kennen. In dit computerspelletje moet je tegen iemand tennissen door middel van een balkje en een blokje. Dit is een van de eerste computerspelletjes ooit gemaakt. Urban Invention heeft dit spel ingebouwd in de stoplichten op enkele plekken in Duitsland. Voetgangers die staan te wachten op het rode stoplicht kunnen tegen elkaar spelen. Je speelt tegen iemand die aan de andere kant van de straat staat te wachten. Op deze manier wordt het wachten leuker gemaakt en lopen minder mensen door rood. Bekijk dit filmpje om te zien hoe het werkt.x_lon_streetpong_141119

The Dancing Traffic Light

Deze uitvinding van ‘Smart’ heeft hetzelfde doel als Streetpong: voetgangers laten wachten voor een rood stoplicht. De naam geeft het al een beetje weg maar deze uitvinding gebruikt dans als motivatie om te wachten op het rode verkeerslicht. Voetgangers die staan te wachten op een rood verkeerslicht krijgen een vrolijk liedje te horen en het rode poppetje op het verkeerslicht laat zijn beste dansmoves zien. Het dansende poppetje is echter niet zomaar aan het dansen. Vlakbij het stoplicht staat namelijk een groot vierkant hok waar iedereen naar binnen kan lopen. Dit hok hangt vol met camera’s en sensoren die de bewegingen van de persoon die erin staat opvangt. Het is de bedoeling dat de mensen die het hok inlopen hun beste moves laten zien en helemaal los gaan. Deze bewegingen worden vervolgens doorgestuurd naar het stoplicht waar mensen worden entertaint door de moves van de danser en de muziek. Volgens de uitvinder waren er 81 procent meer mensen die voor het rode licht bleven wachten. Bekijk het filmpje.

Efficiënter en veiliger autorijden

Jaarlijks gebeuren er duizenden auto-ongelukken door mensen die te hard rijden. Ook rijden veel mensen inefficiënt en door files worden er veel slechte stoffen uitgestoten.  Daarom is het voor autorijders en het milieu van groot belang dat mensen hun rijgedrag aan gaan passen. Gamification kan hierbij van groot belang zijn. Er zijn al veel initiatieven die ervoor zorgen dat mensen anders gaan rijden. Veel apps analyseren het rijgedrag van mensen en geven ze feedback. Deze apps houden veel meer bij dan alleen snelheid. Er wordt gekeken hoe efficiënt de bestuurder optrekt, hoe abrupt er wordt geremd, hoe er wordt gestuurd enzovoort. Naast veiligheid wordt dus ook gekeken hoe milieubewust de bestuurder rijdt. Al deze data worden opgeslagen door de app zodat de bestuurder feedback krijgt. De gamification zit verwerkt in de puntentelling die de app heeft. Er kan tussen collega’s, vrienden of buren getreden worden om de titel ‘beste autobestuurder’. Door deze strijd gaan mensen beter rijden en besparen ze ook nog eens op benzine-uitgaven. Deze apps bieden voor veel werkgevers een uitweg die te veel geld kwijt zijn aan benzine en andere kosten die hij of zij heeft aan bedrijfsauto’s. Door de competitiviteit die de app veroorzaakt gaan veel mensen bewuster rijden waardoor er minder ongelukken ontstaan en de uitstoot wordt verminderd.

Fietsmodus

Fietsmodus is een app van de overheid die ervoor moet zorgen dat jongeren meer gaan fietsen en minder hun telefoon gebruiken tijdens het fietsen. De gebruiker wordt beloond voor elke kilometer die hij of zij fietst zonder de telefoon te gebruiken. De app meet alleen je afstand als je telefoon vergrendeld is. De punten die verdiend worden, kunnen ingewisseld worden voor een loterijticket waar de gebruiker bijvoorbeeld bioscoopkaartjes, shirts en andere leuke dingen mee kan winnen. Naast Fietsmodus zijn er nog veel meer Nederlandse apps die ervoor zorgen dat mensen sneller de fiets pakken in plaats van de auto of de brommer.

Bronnen: Field Service News                                                                                                                                             De Standaard

 

 

Advertenties