In dit vierde en laatste artikel over gamification binnen ROC Aventus praat Hannie over de toekomst van gamification en games binnen ROC Aventus. Er zijn in de afgelopen jaren veel ontwikkelingen geweest als het gaat om games en gamification in het onderwijs. Volgens Hannie van der Heijde gaat gamification met name buiten het onderwijs grote stappen maken.

“Ik denk dat we gamification veel meer gaan zien. Niet alleen in het onderwijs maar met name bij bedrijven als banken en zorgverzekeraars. Je ziet nu al dat dit soort bedrijven met behulp van gamification een attitudeverandering tot stand willen laten komen bij hun klanten. Een attitudeverandering kost vaak tijd maar daar kunnen games juist heel handig voor zijn. Games en gamification zorgen ervoor dat een klant langer met iets bezig kan en wil zijn omdat het gewoon leuker is om iets te doen”.

“Het maken van games en platforms met gamification wordt steeds goedkoper en makkelijker. Tegenwoordig is het voor steeds meer mensen mogelijk om kleine games te maken. In de toekomst zal dit alleen maar goedkoper en makkelijker worden waardoor meer mensen hun creatieve ideeën in de praktijk kunnen brengen. Ik vind het moeilijk om te zeggen in welke mate gamification in het onderwijs ingezet gaat worden. Ik denk dat het goed te doen is maar er moet nog veel gebeuren. De teams en afdelingen moeten er open voor gaan staan of de noodzaak gaan voelen om iets te veranderen in de manier van lesgeven. Uitgevers van games moeten het aantrekkelijk gaan vinden om games speciaal voor het onderwijs te maken. Wij kopen vaak games en materialen in maar dan moet het wel betaalbaar zijn. Dit is vaak nog niet het geval. Als zo’n game of werkvorm al kant en klaar is en zo te gebruiken is wordt het voor teams ook makkelijker om de lesmethodes te omarmen. Ze zullen er namelijk zelf minder voor hoeven te doen”.

“In de toekomst zullen er ook meer docenten voor werkvormen als gamification opgeleid zijn. Op dit moment is het merendeel van de docenten op het ROC Aventus boven de 40. Die hebben deze methodes en werkvormen niet gehad op de opleiding en ook niet hoe je een opleiding kunt gamificeren. Aankomende docenten die nu op de opleiding zitten krijgen deze werkvormen wel voorgeschoteld. Daarvan hoop ik dat ze dat ook mee gaan nemen in hun werk later. Ze leren in ieder geval meer activerende werkvormen in te zetten en krijgen daarvoor ook meerdere tools aangereikt. Dit zie je hier nu ook al binnen het ROC met nieuwe, jonge docenten die binnen hun team zeggen: kunnen we ook dit of kunnen we ook dat? Soms wordt hier iets mee gedaan maar vaak krijgen ze ook nee te horen van de andere teamleden. Of dit beter gaat worden zal de tijd moeten uitwijzen. Ik hoop in ieder geval wel dat dit meer gaat gebeuren”.