In dit tweede artikel praat Hannie van der Heijde over de ontwikkelingen van games en gamification binnen Aventus. Er is de afgelopen jaren veel gebeurd binnen ROC Aventus als het over games en gamification gaat. Er zijn veel games en lesmethodes geprobeerd om de lessen aantrekkelijker te maken en het gebruik van games en gamification binnen Aventus is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het was niet altijd een groot succes en er waren veel hobbels op de weg.

“De games die in de afgelopen jaren speciaal voor het onderwijs zijn gemaakt waren vaak niet goed genoeg. Ze waren visueel niet uitdagend en na een tijdje werden ze saai en doelloos. Hierdoor werden we gedwongen om verder te kijken. We zijn gaan kijken naar bestaande games en wat die konden doen voor het onderwijs. Er zijn veel bestaande games die niet voor het onderwijs zijn gemaakt, maar toch veel raakvlakken hebben met het onderwijs dat wij aanbieden. Bijvoorbeeld het spel Rollercoaster Tycoon. Het doel van het spel is om je eigen pretpark te bouwen en deze vervolgens goed te laten draaien. In dit spel kom je voor veel keuzes en problemen te staan die je ook tegenkomt bij het ondernemerschap. Je bent in het spel veel bezig met marketing en het tevreden houden van de klant. Veel elementen uit Rollercoaster Tycoon zie je terug in de vijf p’s van marketing. Naast Rollercoaster Tycoon zijn er veel meer bestaande games die de student in een veilige omgeving helpt met kennis in de praktijk te brengen”.

Voor docenten was het vaak lastig om games te gebruiken is hun lessen. Vaak zag je dat de leraren deze games als vrijdagmiddag activiteit gebruikten. De leerlingen waren dan vaak moe en staken er weinig energie in. Het werd meer gezien als extra activiteit dan als een serieuze werkvorm waar je iets aan hebt. Zo waren ze ook snel klaar met die games. We hebben veel minigames getest die speciaal gemaakt zijn voor onderwijs. Dit waren kleine games waarmee je tegen elkaar kon strijden en steeds levels hoger kwam wanneer je vragen goed beantwoorde. De docent kon vragen in het spel toevoegen zodat er verschillende vakken en onderwerpen behandeld werden. Dit soort programma’s hebben we omarmt maar na een jaartje zijn we er weer vanaf gestapt”.

“Binnen de opleiding logistiek was er veel behoefte aan een game die de student hielp met het studeren. Ze kwamen er al snel achter dat het bedenken, creëren, grafisch interessant te maken en testen van deze game te veel tijd en geld kostte. Voor één instelling was dit niet te doen. Ze zijn daarom samen met de branche, op landelijk niveau gaan kijken wat de mogelijkheden waren. Ze wilden graag een game met de levels niveau een, twee, drie, vier en hbo. Dit bleek zo duur te zijn dat ze uiteindelijk alleen voor niveau 1 orderpicker een game hebben kunnen maken. Deze prijswinnende game zag er verzorgd uit en de opbouw van levels was goed. Logistiek studenten leerden in deze game hoe ze op de juiste manier een order moesten afhandelen. De game speelt zich af in een virtueel magazijn waarin de student het juiste product moet ophalen en ook de juiste formulieren op de goede manier in moet vullen. In een veilige omgeving leren ze dus hoe het er in de praktijk aan toegaat. Er was ook een puntentelling waarmee ze konden zien hoe goed ze het deden in vergelijking tot hun klasgenoten. Ze vonden het leuk om te doen en ze gingen snel door alle levels heen. Dit soort games met competitiviteit en goed opgebouwde niveaus wil je. Maar ze zijn vaak te duur om zelf te maken”.

“Nu zijn we samen met docententeams aan het onderzoeken hoe we gamification in het onderwijs kunnen toepassen. Het hoeft niet persé met een videogame. Het gaat ook om uitdaging, beloning en competitiviteit. Zo zijn er steeds meer afdelingen en teams die op deze manier bezig zijn met het onderwijs. Vaak zijn dit afdelingen waar de uitval van studenten heel hoog is en het reguliere onderwijs niet meer genoeg motiveert. De studenten op deze opleidingen moeten meer geactiveerd worden en dan gaat een docententeam vaak kijken hoe ze het onderwijs leuker en aantrekkelijker kunnen maken. Dit is meestal bij niveau een en twee. De hogere niveaus als niveau vier, die vaak doorstromen naar hbo blijven vaker bij de les ook al wordt de les iets saaier. Lagere niveaus zijn vaak moeilijker te binden en te boeien. Hier wordt vaker gevarieerd met werkvormen en denken ze sneller aan gamification. Op dit moment zijn ze bij de afdelingen zorg en welzijn, logistiek en techniek bezig met projecten waarin ze games en gamification inzetten om de lessen aantrekkelijker te maken voor hun studenten”.

Advertenties