Om meer te weten te komen over de ontwikkelingen van games en gamification binnen het onderwijs, ben ik op bezoek gegaan bij het ROC Aventus in Apeldoorn. Hier heb ik Hannie van der Heijden gesproken. We hebben het gehad over wat ze precies doet binnen het ROC en hoe ze naar de toekomst van games en gamification in het onderwijs kijkt. Uit dit interview zal ik vier artikelen schrijven die elk een ander aspect of onderwerp van games binnen het ROC Aventus, en het onderwijs in het algemeen behandelen. In dit eerste artikel vertelt Hannie van der Heijden wie ze is en wat haar baan binnen het ROC inhoudt.

“Ik ben senior onderwijskundig adviseur op de afdeling strategie in het onderwijs. Ik ondersteun de organisatie bij vernieuwingen in het onderwijs. Ik houd alle ontwikkelingen en innovaties in de gaten en probeer dan te kijken hoe deze ontwikkelingen ons onderwijs kunnen helpen. De laatste jaren zijn games en gamification ook onderwerpen geworden die meer bekendheid hebben gekregen en waar we dus ook steeds meer mee bezig zijn. Games in het onderwijs zijn er natuurlijk altijd al geweest. Als je in de schoolboeken van vroeger kijkt zaten er altijd al puzzeltjes en spelletjes in die hielpen bij het oefenen. Zo leerden we dingen op een speelse manier. Ik probeer teams en afdelingen binnen het ROC Aventus bewust te maken van de trends en vernieuwingen die ontwikkeld worden. Ik help deze teams en afdelingen dan ook met het implementeren van de nieuwe werkvormen. Het is niet zo dat ik zeg: gebruik dit! Ze moeten zelf de keuze maken om een nieuwe werkvorm met bijvoorbeeld games te gaan gebruiken. Om de lerarenteams en afdelingen bewust te maken van de mogelijkheden van games en gamification organiseer ik inspiratiesessies. Zo hebben we een tijd geleden een gamecafé georganiseerd voor leraren en leerlingen die geïnteresseerd waren in wat games voor hun lessen kunnen doen. We gingen samen de games spelen en dan keken we wat we ervan kunnen overnemen en gebruiken in het onderwijs. Ook zijn er studiedagen waarvoor ik experts uitnodig die workshops over games en gamification geven. Ik doe dit graag in een ervaringsvorm. Niet alleen zenden maar vooral ervaren met bijvoorbeeld een workshop. Zo raakt de student meer betrokken en groeit de nieuwsgierigheid”.

“We hebben binnen Aventus een innovatie pot waar teams en afdelingen geld uit kunnen ontvangen om vernieuwingen toe te passen. Om een nieuwe werkvorm met games in te brengen in de lessen is er veel tijd en geld in nodig. Er moeten vaak materialen gekocht worden en de leraren hebben extra uren nodig om bijgeschoold te worden en voorbereid te zijn. Er zijn al redelijk wat teams die van deze pot gebruik maken om een bepaalde gamevorm of gamification in hun lessen toe te passen. We hebben niet van boven iemand die zegt: nu moeten er games komen! Er is geld en als je een leuk en innovatief plan hebt kun je daar iets van krijgen”.

Advertenties