Elk bedrijf ter wereld wil dat haar klanten vaker terugkomen en dus “trouw” blijven aan hun merk. Deze klanten geven namelijk vaker en meer geld uit en zijn bereid meer te doen voor het bedrijf. Het bedrijf Belly werd in 2011 opgericht om de consumententrouwheid te vergroten. Belly is een app die de consument pusht om de volgende keer weer naar dezelfde winkel te gaan. Dit doet Belly doormiddel van gamification.

Bedrijven die consumententrouwheid van hun klanten willen vergroten, kunnen zich aansluiten bij Belly. Dit kan een McDonalds zijn maar ook een klein cup cake kraampje of de hoek van je straat. Naast restaurants zijn er ook bedrijven als fietsenwinkels en schoenenwinkels aangesloten bij Belly. Consumenten die willen profiteren van de voordelen van Belly kunnen de app downloaden. Belly gebruikt het gamification element beloning. Wanneer mensen een aankoop doen bij een bedrijf dat aangesloten is bij Belly, worden ze beloond met punten. Wanneer mensen genoeg punten hebben verdiend, kunnen ze deze inwisselen voor een bepaalde beloning bij elk bedrijf dat is aangesloten bij Belly. Je kunt dus al je punten hebben verdiend bij de ijssalon, maar ze uitgeven bij een fietsenmaker. Een voorbeeld van een beloning is het gratis laten plakken van een fietsband bij je plaatselijke fietsenmaker. Elk bedrijf heeft haar eigen beloningen en prijzen die de eigenaar zelf mag bedenken. Met het gebruik van gamification worden de gebruikers van Belly gestimuleerd om vaker terug te komen bij dezelfde winkel.mobile-loyalty-programs

Belly stimuleert haar gebruikers om via facebook hun ervaringen en bezoeken te delen. Normaal zouden mensen dit niet zo snel doen, maar door de hoge consumententrouwheid is de consument sneller bereid om zoiets te doen. Belly is niet alleen goed in het terug laten komen van bestaande klanten, maar ook het bereiken van nieuwe klanten. Mensen die de pagina van een winkel of restaurant met facebook “liken”, worden beloond met punten. Zo zijn er meer mensen die hun facebookvriendjes in aanraking laten komen met Belly. Ondernemers die aangesloten zijn bij Belly hebben veel inzicht in het (koop)gedrag van hun klanten. Ze kunnen zien wie hun klanten zijn en wat hun interesses zijn. Zo kunnen ze gerichte e-mails met acties, beloningen en aanbiedingen naar individuele klanten sturen.

In conclusie: Belly weet heel goed gamification te gebruiken om de consumentenloyaliteit de vergroten. Niet alleen de ondernemers profiteren hiervan, maar ook de consument heeft er iets aan. Voor iedereen zijn er wel leuke winkels en restaurant beschikbaar om van de unieke beloningen te profiteren. Op dit moment heeft Belly meer dan 7 miljoen gebruikers en zijn er ongeveer 7.5 duizend ondernemers aangesloten bij Belly. Wij kunnen er helaas (nog) niet gebruik van maken want de Belly-app is alleen beschikbaar in de Verenigde Staten.

Bron: Technology Advice

Advertenties