Virtual Reality is een van de snelst groeiende trends op het gebied van videogames. Het idee van Virtual Reality is dat de gebruiker door middel van een VR-bril in een virtuele wereld beland. Je kunt om je heen kijken en rondlopen in een wereld waar je normaal nooit zou kunnen komen. Virtual Reality gaat echter veel verder dan het spelen van videogames. Met VR kunnen levensechte situaties en omstandigheden na worden gebootst. VR gebruikt gamification door verschillende dingen leuker en interessanter te maken voor de gebruiker. Zo heeft VR haar weg al gevonden in de zorg en ook bij veel opleidingen maken ze er gebruik van.

Training

In eerste instantie was Virtual Reality alleen bedoeld voor het trainen van bijvoorbeeld piloten, treinmachinisten, politieagenten, militairen of chirurgen. Omdat veel van deze beroepen een grote verantwoordelijkheid met zich meebrengen, biedt VR een goede uitkomst. Een piloot kan met VR bijvoorbeeld leren met verschillende weeromstandigheden en noodsituaties om te gaan voor hij of zij aan het echte werk begint. Een chirurg oefent vaak op poppen. Dit is helaas niet realistisch genoeg en is onvoldoende nauwkeurig. Met VR kan werkelijk elke operatie en elk doemscenario geoefend worden. Dit zorgt voor een beter getrainde chirurg die beter voorbereidt is op onverwachte situaties. In het leger maken ze al jaren gebruik van Virtual Reality. Soldaten in opleiding kunnen met een geavanceerd loopsysteem leren hoe ze met verschillende situaties om moeten gaan. Met name de communicatie en samenwerking tussen soldaten wordt getraind met deze VR-methode. Door deze methode worden de soldaten breder opgeleid en de opleiding duurt korter. Naast deze voorbeelden zijn er nog veel meer opleidingen waar gebruik wordt gemaakt van VR.

Fobieën

Virtual Realty heeft haar weg ook gevonden in de zorg. Vooral bij het verhelpen van gedragsstoornissen en fobieën kan VR een goed hulpmiddel zijn. Mensen met bijvoorbeeld pleinvrees durven niet in openbare ruimtes te komen. Het kan zijn dat ze dan een paniekaanval krijgen. Met Virtual Reality kunnen deze mensen geconfronteerd en geholpen worden met hun fobie. Met VR kunnen deze mensen rondlopen door een virtuele openbare ruimte waar ze aangesproken kunnen worden door mensen en vrij rond kunnen lopen. Zo leren deze mensen omgaan met hun angst en is het de volgende keer minder eng om naar buiten te gaan. Naast deze fobie zijn er nog honderden andere fobieën die mensen met hulp van VR kunnen overwinnen. Extreme hoogtevrees is er hier een van. Door mensen in een virtuele wereld op hoge hoogtes te laten lopen leren ze deze fobie te overwinnen. Ze beginnen eerst voorzichtig tot ze op extreme hoogtes durven te lopen. Ook wordt VR gebruikt bij soldaten die worstelen met een posttraumatisch stresssyndroom.

oog-in-oog-met-angst
Hoogtevrees tegengaan met VR

Toekomst

De focus bij VR ligt  op dit moment nog met name op videogames. Over de jaren heen zal er steeds meer mogelijk worden op het gebied van games en Virtual Reality. De therapeutische sector zal hier gelukkig ook van profiteren. Op dit moment wordt VR nog niet veel gebruikt in de zorg. Dit zal echter flink toenemen in de komende jaren. VR zit nog in de fase van de ‘early adaptors’. Als het grote publiek ook doorheeft wat de mogelijkheden van VR zijn, zal de vraag en het gebruik toenemen. De mogelijkheden van Virtual Reality zijn dus eindeloos en we zullen er allemaal mee te maken krijgen.

Bronnen:  GGZVirtual Reality Life

Advertenties