Als vervolg op mijn blogberichten over Hardlopen met Evy en Tacx heb ik mijn vorige fysiotherapeut opgebeld. Ze werkt uitsluitend met kinderen waardoor ze veel te maken krijgt met moeilijk handelbare patiënten die snel ongemotiveerd en afgeleid raken. Juist daarom leek het me interessant om haar mening te vragen over gamification en hoe zij dit gebruikt bij haar patiënten. Vaak verdwijnt bij individuele sporten de motivatie. Met hulpmiddelen als Evy en Tacx gaat het sporten een stuk makkelijker. “Ik kan me goed voorstellen dat deze apps populair zijn. Met name de beloningen die je als sporter krijgt na een sportsessie zijn een belangrijke stimulans om door te gaan.”

Als kinderfysiotherapeut krijgt ze veel te maken met patiënten die er geen zin in hebben. “Ik krijg dagelijks kinderen in mijn praktijk die alleen maar willen spelen en hun oefeningen links laten liggen. Ik moet eigenlijk net zoals de Evy app mensen fysieke inspanningen laten verrichten en ook tegelijkertijd motiveren. Jonge kinderen kunnen vaak hun aandacht er maar kort bij houden waardoor dit nog iets lastiger wordt. Net zoals de sport apps werk ik veel met beloningen. Dit zijn echter geen motiverende statistieken of pushende computerstemmen zoals bij Evy. Voor de oefeningen beloof ik de kinderen die moeite hebben met de oefeningen iets leuks. Als ze de oefeningen goed hebben uitgevoerd krijgen ze de beloning. Dit kan een leuk spelletje zijn wat we dan gaan doen of ze mogen met het speelgoed spelen dat ik in mijn praktijk heb staan. Voor ieder kind is dit anders. Als het maar werkt.”

Ze denkt niet dat apps als Evy voor iedereen met motivatieproblemen een uitkomst is. “Sommige mensen hebben zo’n grote weerstand tegen fysieke inspanning, dat ook gamification elementen als beloning en competitiviteit geen zin hebben. Ik behandel soms opstandige pubers die echt niet vooruit te branden zijn. Ze zijn ook niet te motiveren met een beloning. Ze zien fysiotherapie als een verplichting, terwijl ze het voor zichzelf moeten doen. Dan heeft het eigenlijk ook geen zin.”

“Gemotiveerde patiënten doen de oefeningen die ik ze meegeef niet alleen vaker, maar ook beter. Mensen die er geen zin in hebben raffelen de oefeningen af. Dat kan ik goed zien als ze weer bij mij langskomen. De fanatieke patiënten herstellen een stuk sneller en zijn eerder klaar met fysiotherapie. Ik denk dat apps als Evy een goed hulpmiddel zijn om gemotiveerd te worden, maar om gemotiveerd te blijven is er wilskracht nodig. Dat is een eigenschap die je niet uit apps kunt halen. Dat moet uit jezelf komen.”

 

 

 

 

