Sinds kort ben ik bezig met hardlopen. Normaal gesproken hou ik niet zo van individuele sporten. Met name het mentale aspect is lastig. De eerste paar keer ben ik heel enthousiast bezig maar na een tijdje doe ik het steeds minder totdat ik er helemaal mee stop. Dit komt omdat na een tijdje de motivatie verdwijnt. Met hardlopen is dit echter anders. Ik heb nog steeds veel zin in het hardlopen en ik wil steeds harder en verder. Dit is helemaal te danken aan een hardloop app die ik gebruik. Veel mensen zullen gehoord hebben van de app ‘hardlopen met Evy’. Naast deze zijn er nog tientallen andere apps die hetzelfde doen.

De app die ik gebruik zorgt ervoor dat ik een vast programma heb waarmee ik naar een bepaald doel toewerk. Ik kan allemaal routes, afstanden en intervallen instellen die mij helpen om mijn doel te bereiken. Er zijn allemaal functies in de app die gamification gebruiken om je steeds verder en harder te laten lopen. Ten eerste wordt je tijdens het hardlopen begeleidt door een stem die je steeds vertelt hoe hard je loopt, hoe ver je hebt gelopen en de calorieën die je hebt verbrand. Daarnaast motiveert de stem je om harder te lopen als je te langzaam gaat. Al deze functies zijn een soort van beloning en je wordt gemotiveerd om harder en verder te lopen. Aan het eind van de hardloopsessie kijk ik altijd naar de statistieken die op zichzelf ook een beloning zijn. Je ziet namelijk wat je hebt bereikt en daar krijg je vaak een trots gevoel bij. Je kunt je scores ook vergelijken met vrienden die dezelfde app gebruiken. Deze scores komen op een ranglijst te staan. Zo ontstaat er een soort hardloopcompetitie waarin iedereen wil winnen. In de foto hieronder kun je een voorbeeld zien van iemands hardloopstatistieken in de app hardlopen met Evy.

unnamed-1

Deze apps zijn een goed voorbeeld van het gebruik van gamification in de sport. Ze zorgen er door middel van beloningen en competitiviteit voor dat de gebruiker blijft hardlopen. Ik hield individuele sporten nooit lang vol, maar met deze app is het hardlopen nu al een groter succes dan mijn voorgaande pogingen.

