Veel mensen zullen niet van de term gamification hebben gehoord. Ikzelf weet pas sinds kort wat deze term inhoudt. Tijdens de zoektocht naar een onderwerp voor mijn minor kwam ik het bij toeval tegen. Na een beetje door te zoeken kwam ik erachter dat gamification iets is waar ik mijn hele leven al mee te maken heb. De term “gamification” is het gebruiken van typische elementen uit (video)spellen om een verandering tot stand te brengen in de “echte” wereld. Bij deze typische elementen moet je denken aan beloningen, ranglijsten, puntentellingen maar ook gewoon het leuker maken van bepaalde activiteiten.

Deze elementen kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden om leerlingen te motiveren. Er zijn al veel scholen die hierop inspelen. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld beloond worden met punten als ze in een quiz de goede antwoorden geven of als ze bepaalde huiswerkopdrachten hebben gedaan. Met deze puntentelling kan vervolgens een ranglijst worden gemaakt. Zo worden de leerlingen “gepusht” om harder te werken. Iedereen wil namelijk winnen en laatste staan is al helemaal vervelend. Dit is één van de vele voorbeelden van gamification. Gamification kan ook ingezet worden voor minder serieuze dingen. Veel van jullie zullen de pianotrappen op de stations kennen waarmee mensen gemotiveerd worden om de trap te gebruiken.

Persoonlijk kwam ik op dit onderwerp door een filmpje dat ik tegenkwam. In dit filmpje wordt uitgelegd hoe met gamification het rijgedrag van autobestuurders in Zweden wordt verbeterd. Op een weg waar veel mensen te hard rijden werd de normale flitspaal vervangen door een nieuwe. Met deze nieuwe flitspaal worden ook mensen die 5km/h onder het snelheidslimiet rijden geflitst. Deze mensen doen automatisch mee aan een loterij. De prijzenpot is het geld van de boetes die de hardrijders moesten betalen. Door dit leuke filmpje was ik meteen geïnteresseerd in gamification en wat dit voor de samenleving kan betekenen.

In de komende weken ga ik bezig met het onderzoeken van alle aspecten van dit onderwerp. Ik ga met experts op het gebied van gamification praten om een goed beeld te kunnen schetsen van de rol die gamification speelt en gaat spelen in onze samenleving. Dit ga ik doen omdat ik denk dat er heel veel mensen zijn die niet weten wat gamification is, terwijl ze er wel dagelijks mee te maken hebben. Ik hoop dat mensen meer geïnteresseerd raken in gamification en dat mensen zelf nieuwe mogelijkheden zien om gamification toe te passen. Toch doe ik dit met name voor mezelf want aan het einde van deze minor hoop ik zelf een expert te zijn op het gebied van gamification, die op bijna alle vlakken mee kan praten.

